HHH Intake Methode

Meer dan de helft van de Nederlanders met een gehoorprobleem draagt geen hoortoestel (EuroTrac 2022)

Missie: “Een optimale levenskwaliteit voor zoveel mogelijk mensen met een gehoorprobleem”

In de ruim 30 jaar dat ik actief ben binnen de hoorbranche heb ik als audicien veel intakegesprekken met klanten gevoerd en vanuit mijn rol als L&D specialist veel intakegesprekken van andere audiciens mogen observeren. Drie aandachtspunten analyseerde ik uit al deze gesprekken. 

Conversie

Een substantieel deel van de slechthorenden start na de intake niet met het dragen van hoortoestellen 

Retouren

Gedurende het traject haakt een deel van de klanten die gestart zijn met een gewenningsperiode af 

Advies

Niet iedere klant kiest voor een oplossing die het beste bij zijn/haar wensen past omdat het advies niet duidelijk en/of persoonlijk genoeg was

Mijn doel was om een methode te ontwikkelen waardoor meer slechthorenden tijdens de intake een beslissing maken om te starten met een gewenningsperiode en deze uiteindelijk ook aanschaffen. En ik vond het bij het ontwikkelen van de methode ook belangrijk dat de klant een advies krijgt die het meest optimaal past bij zijn/haar persoonlijke situatie en wensen. 

Tijdens mijn observaties heb ik geanalyseerd waardoor het komt dat een deel van de klanten niet start met het dragen van hoortoestellen of kiest voor toestellen die niet het meest optimaal passen bij hun wensen. 

Het viel mij op dat:
Tijdens intakes wordt niet consequent een vaste structuur gebruikt
Behoeftes van de klant worden hierdoor niet altijd volledig achterhaald
De koppeling tussen de behoefte en de “waarde” die de klant toekent aan het probleem wordt niet altijd achterhaald
Er worden vaktermen gebruikt die de klant niet goed begrijpt
Het toesteladvies is voor de klant niet altijd duidelijk te begrijpen
Er is geen of onduidelijk naslagwerk wat de klant mee naar huis krijgt om te begrijpen hoe het advies tot stand is gekomen en wat de vervolgstappen zijn

Het was me opgevallen dat audiciens met de beste resultaten op het gebied van klanttevredenheid, conversie en omzet dit vaak bereikten door een goede structuur en gespreksvaardigheden tijdens de intake.

Mijn uitgangspunt bij het ontwikkelen van de Hoe Het Hoort -Intakemethode was om audiciens handvatten te geven die ze helpt om op eenvoudige wijze een goede structuur aan te houden en goede gespreksvaardigheden aan te leren.  

De implementatie van de methode omvat drie elementen
Tijdens de training komen de volgende onderdelen van de structuur aan bod

Tijdens de training (en coaching) wordt er uitgebreid aandacht besteed aan gespreksvaardigheden waarbij aan bod komt: 

Tijdens de training wordt de basis gelegd voor een goede structuur en goede gespreksvaardigheden. Echt leren doe je door er in de praktijk mee aan de slag te gaan. Daarom bestaat de mogelijkheid van individuele coaching op locatie. Tijdens de ‘coaching on the job’ wordt op een respectvolle manier geoefend en tips en adviezen gedeeld voor verdere ontwikkeling op gebied van het intakegesprek. 

Voor de HHH-Intakemethode heb ik in samenwerking met een Industrial Design Engineer materialen ontwikkeld die het voor de audicien gemakkelijker maken om tijdens de intake met de klant in gesprek te gaan en te achterhalen in welke situaties de klant problemen ondervindt en hoeveel hinder hij er van heeft. Met de ontwikkelde tool kan de audicien heel gemakkelijk laten zien welk type hoortoestel het meest geschikt is om weer zo optimaal mogelijk te horen en verstaan. 

Inschrijven op het HHH-trainingstraject

Incompany training voor organisaties die meerdere deelnemers willen laten trainen

Voor de training en coachingssessies zijn StAr-Accreditatiepunten aangevraagd. Wanneer de accreditatie is afgerond zal dit gecommuniceerd worden op de website. 

Scroll to Top